• איתן יזראלוב

שיווק דיגיטלי יתרונות וחסרונות

עודכן ב: ספט 16

השיווק דיגיטלי נכנס לחיינו בשנים האחרונות, כאשר אנשים חיפשו דרכים אחרות לפרסם את עצמם ואת עסקיהם. עם זאת, השיווק תמיד היה קיים בעולמנו, גם בדרכים לא דיגיטליות. כאשר אנשים היו מפיצים בעת העתיקה באמצעות כרוזים או מודעות ברחובות את מקום עבודתם, כדי שלקוחות יגיעו זהו גם חלק משיווק. למעשה רוב השיטות קיימות כבר הרבה שנים, אם זה שיווק מוצר או עסק מפה לאוזן, באמצעות כרזות ומודעות ברחובות או במקרים מסוימים הצהרות לעם (לדוגמא מפלגה שמנסה לשווק את עצמה כדי להשיג לקוחות). ישנם דרכים רבות לשווק את עצמנו, אך כידוע לנו בעת החדשה נכנסה לחיינו האפשרות לשווק גם באופן דיגיטלי ושונה מצורת השיווק שהייתה נהוגה לפני כניסת הרשת החברתית לעולמנו.

במאמר זה נעסוק ביתרונות ובחסרונות של השיווק הדיגיטלי, השיווק הדיגיטלי הוא חלק גדול בהצלחה של עסק. לדעתי מתי, איך, כמה ואיפה לשווק כדי לגרום להצלחה המקסימלית של הפעולה. ישנם יתרונות רבים לשיווק הדיגיטלי אך חשוב שנדע גם את חסרונותיו. יתרונות: 1. פילוח קהל יעד - אחד היתרונות אם לא הבולט שביניהם זהו פילוח קהל היעד לצורך של המפרסם. המשווק יכול להגדיר בפלטפורמות רבות בהן משתמש את קהל היעד שאליו היה רוצה להגיע. אם זה כאשר הוא מגדיר גיל, מין, מיקום גאוגרפי, תנועת הגולשים, מילות מפתח ועוד אפשרויות לפילוח על פי הדרישות של המשווק.

2. פלטפורמות שיווק- ישנו מגוון רחב של פלטפורמות שבהם ניתן להשתמש כדי לשווק. דרך הפלטפורמות אפשר לכוון יותר את קהל היעד לפרסום, זאת אומרת לא כל מוצר שמשווק היה מפרסם לדוגמא באינסטגרם, הוא היה מפרסם גם ביוטיוב או פייסבוק. מגוון הפלטפורמות האפשריות נותנת מרחב פעולה גדול ואפשרות להגיע לקהל היעד בצורה האיכותית ביותר. מה גם שלכל פלטפורמה עלויות משלה, הדבר נותן למשווק את הבחירה להתאים את עצמו ואת התקציב הכלכלי שלו לפלטפורמה שתתאים לו לצרכיו.

3. גלובליזציה- כמו שהזכרנו במאמר הקודם, השיווק הדיגיטלי נותן אפשרות לפרסם לקהל נרחב לא רק בארץ אלא לעולם כולו. הרשת החברתית שנכנסה לחיינו מאפשרת לייצר קשרים חברתיים ועסקיים עם רוב המדינות בעולם. כך הפרסום מגיע לקהל גדול יותר ונותן הכרה גם מעבר לים ובנוסף מייצר תחרות בריאה למוצרים ועסקים.

4. עלויות נמוכות יחסית- עלויות הפרסום הן חלק בלתי נפרד מההוצאות לטובת מוצר ועסק. בשביל זה הפלטפורמות השונות מאפשרות למשווק להחליט את תקציב הפרסום שהוא ירצה להשקיע בפרסומו, את כמות הימים או השעות שהפרסום יעלה, ובכלל לתת למשווק את היכולת לשחק עם המחיר. העלויות לא זולות בפרסום אך ביחס לפרסום בטלוויזיה או על שלטי חוצות השיווק הדיגיטלי נותן תמורה ומגיע ללא פחות קהל אם משקיעים נכון את התקציב.

5. זמינות רכישה מיידית- בשיווק דיגיטלי לעומת שיווק קלאסי מאוד חשובה הדרך עד לרגע בו מתבצעת הרכישה או הרישום. אם הלקוח ירגיש שלוקח לו זמן עד שהוא יבצע את הרכישה הוא פשוט יוותר ולכן חשוב שהדרך לא תהיה מורכבת מידי אלא מיידית. באינטרנט הלקוח נמצא מספק לחיצות עכבר מרכישה או רישום שלא כמו במדיות אחרות המחייבות את הלקוח לקום, לבצע שיחת טלפון או להגיע לחנות, שיווק דיגיטלי הוא מיידי.

6. יכולת בקרה והפקת לקחים- עם ניהול נכון של תהליך השיווק אפשר להשיג נתונים שמלמדים אותך באילו שעות קהל היעד נחשף ומתעניין בפרסום, באילו מיקומים יש יותר התעניינות מצד לקוחות ועוד הרבה נתונים שיכולים לשפר וללמד את המשווק כיצד להתקדם בתהליך ומה לשנות כדי להשתפר בשיווק.

7. שינוי ועריכת תוכן מהירה- האפשרות לשנות ולערוך פרסומים באופן דיגיטלי עולה בכמה רמות גם מבחינת האיכות ומבחינת הזמן שהדבר מתבצע. כאשר משווק העלה פרסום הוא יכול לערוך אותו בהתאם לשינויי הסביבה או כתגובה לפרסום מתחרה תוך דקות. לעומת פרסום קלאסי שיקח זמן ואי אפשר לבצע שינויים בפרסומת בטלוויזיה או שלט חוצות, שלאלו לוקח יותר זמן עד שמתבצע שינוי בתוכן או בפרסום עצמו.

היתרונות בשיווק דיגיטלי הפכו את השיווק לחלק בלתי נפרד מהצלחת עסק אך ישנם גם חסרונות, אומנם הם מועטים ועדיין שיהיה ברור שהשיווק הוא מאוד חשוב, אך לא פחות חשוב שנדע גם אותם. במצבים מסוימים חלק מהיתרונות יכולים להפוך לחסרונות וצריך לדעת כיצד להשתמש בפלטפורמות כדי להשיג תוצאות מיטביות, ולא לתת לחסרונות את היכולת לקלקל עסק מצליח או מוצר טוב.


חסרונות: 1. קושי בהגעה לכל האוכלוסיות- ישנן קבוצות לא קטנות באוכלוסייה שמתקשות להסתדר עם השיווק הדיגיטלי בשל מגבלות למיניהן. לדוגמא אנשים מבוגרים שרוב לא מקבלים את המידע מהאינטרנט אלא בדרכים אחרות שיותר מתאימות עצמן למבוגרים שחברה. בנוסף יש את אוכלוסיית העיוורים, שמתקשים לבצע פעולות באינטרנט ושואפים את המידע השיווקי שלהם בפלטפורמות שונות כמו טלוויזיה או רדיו.

2. מעקב שוטף אחר הביצועים- כשמפרסים באופן דיגיטלי יש נטייה לחשוב שיש רק לכתוב תוכן ולעלות פוסט לרשת, אבל לא כך הדבר, יש הרבה מעבר. צריך לעקוב אחרי הפרסומים, לבצע בקרה עצמית, להגיב ללקוחות ולטפל בלידים (לקוחות פוטנציאליים). כשמתחילים בשיווק דיגיטלי צריך לפנות זמן ומשאבים כדי שהעסק יצליח. אין אפשרות לזלזל ולא להשקיע אחרת זה פשוט לא יעבוד.

3. מחיר- דיברנו על כך ביתרונות שהעלויות של הפרסום הן נמוכות יחסית לשיווק הקלאסי אבל אין הדבר אומר שהמחיר זולים. בשל עומס המשווקים הדיגיטליים, ישנה תחרות אשר מקשה על המשווק ומרימה את הרף כך מי שישקיע סכומים נמוכים פרסומיו כמעט ולא יקבלו חשיפה. לכן יכול להיות שהעלות בפרסום דיגיטלי היא נמוכה אך כדי באמת לקבל תוצאות טובות יש להשקיע לא מעט בפרסומים.

4. התחדשות על בסיס קבוע- חלק מהיתרון והחיסרון בשיווק הדיגיטלי הוא ההתחדשות המשדרגת עצמה כל תרופה קצרה. מצד אחד אנחנו יכולים לחשוב "מה רע בהתחדשות והתקדמות עם הטכנולוגיה?" אז זה העניין שאין רע אבל, יש להבין שעם ההתקדמות המהירה של הרשת האדם צריך להתקדם ביחד. זאת אומרת אין למשווק את האפשרות להישאר במקום כאשר הוא מנסה לשווק, הוא חייב להתקדם עם הקדמה של הטכנולוגיה אחרת לא יעמוד בקצה ויעלם בתוך כל אלו שכן התקדמו, וכך יהפוך ללא רלוונטי.

5. הטרדת קהל יעד- כאשר מפלחים את קהל היעד לטובת הפרסומים, ישנם מצבים שאולי לפי האלגוריתם של הפלטפורמה הקהל עומד בדרישות כדי שיתעניין בפרסום, אך לא תמיד כך המצב. לפעמים הקהל הגדרנו לא מתעניין בפרסום ויוצא שפרסומות חוזרות על אותו נושא הופכים להטרדת הלקוח (ספאם). דבר זה גורם לדעת קהל שלילית על המפרסמים ועל הנושא הפרסום, דבר שיכול להשפיע בצורה שלילית. ישנם לא מעט מדינות שנשקלים בהן אפשרויות חקיקה בנושא.


לסיכום, כפי שהבנו כמעט לכל דבר בחיים גם לשיווק הדיגיטלי יש יתרונות וחסרונות, עם זאת במקרה זה יתרונותיו האיכותיים עולים בכמה על חסרונותיו המופחתים אך שחשוב לדעת מהם. השיווק הדיגיטלי בא כדי להציע עזרה הכרחית לבעלי עסקים ומוצרים להגיע למגוון רחב של לקוחות בצורה המיטבית. בזאת נותן השיווק תודעה נרחבת והכרה אצל קהל היעד אשר המשווק יחליט עליו, ויוכל לבצע את הפעולות השיווקיות באיכות המרבית למשווק וללקוח. כך יוצא ששני הצדדים מרוויחים (המשווק מקבל לקוחות, והלקוח מקבל פרסומים הרלוונטיים אליו), ובזאת התרומה הגדולה של השיווק הדיגיטלי.




רשתות חברתיות

מנהל מדיה חברתית וירטואלית של עורכי דין, רואי חשבון וסוכני ביטוח

Designed & Build  by Studio Reut Tucker