• איתן יזראלוב

כיצד הקורונה השפיעה ומשפיעה על השיווק הדיגיטלי?

עודכן ב: ספט 16

בשביל להבין כיצד הקורונה משפיעה על עולם השיווק הדיגיטלי, קודם כל עלינו להבין כמה דברים: קודם כל מה זה בעצם נגיף הקורונה? מהו עולם השיווק הדיגיטלי? ולשאלה לשמה התכנסנו וכיצד הנגיף השפיע ומשפיע על השיווק הדיגיטלי?

ראשית עלינו לדעת מה הוא הנגיף אשר משפיע כל כך על חיינו ומשתיק את רוב פעילותנו החברתית והכלכלית. נגיפי קורונה הינם משפחה גדולה של נגיפים הידועים כגורמים למחלות בבעלי חיים ועלולים לגרום לתחלואה גם בבני אדם. הם קיבלו את שמם עקב הדמיון שלהם במיקרוסקופ אלקטרוני לכתר (קורונה בלטינית).

צילום מיקרוסקופי של נגיף הקורונה- מזכיר כתר ועל כן שמו.



במהלך דצמבר 2019 הוא הופיע לראשונה אצל בני אדם בצורת תחלואה בדלקת הריאות, אצל אנשים בעיר ווהאן אשר במחוז חוביי במרכז סין, ולאחר מכן תוארה התפשטות של התחלואה לכל המחוזות בסין וכן למקומות אחרים בעולם. מבין כל נגיפי קורונה אשר גורמים למחלה בבני אדם, נגיף ה-SARS אשר גרם למחלה קשה בשנים 2003/4, הוא הדומה ביותר לנגיף מבחינת הרכבו הגנטי. באופן חריג ביותר, הנגיף השתיק את כלכלת רוב העולם ובהם מעצמות ענק כמו ארה"ב וסין. הנגיף הגיע גם לארצנו הקטנטונת והצליח להשבית את רוב פעילותה. כבר נגיע לכיצד ולמה הנגיף משפיע על השיווק הדיגיטלי אבל קודם כל נצטרך להבין בכלל מה הוא בכלל שיווק דיגיטלי מה הם יתרונותיו והיכן אנו משתמשים בו. שיווק דיגיטלי היינו מונח כללי המתייחס למגוון רחב של אפשרויות פרסום ברשת האינטרנט, כגון :קידום ממומן בגוגל וברשתות החברתיות, פרסום ביוטיוב וברשימות תפוצה. בשנים האחרונות ניכרת מגמה ברורה של העדפת פרסום דיגיטלי על פני המדיות הוותיקות, וזאת לאור מספר יתרונות מהותיים למפרסם ולקהל הלקוחות: התקדמות עם הזמן- שיווק דיגיטלי מעיד על עסק הצועד קדימה עם הזמן ומשקיע בלקוחותיו. למעשה עסק שאינו נעזר בשיווק הדיגיטלי מוצא את עצמו מאחור, וסובל מתדמית מיושנת. חשוב להבין שככל שחולפות השנים, בני האדם עוברים לשימוש נרחב ברשת ברוב התחומים. בני הדור הצעיר כבר לרוב ישתמש ברשת להתנהלות חברתית וצרכנית. חיסכון מהותי בהוצאות הפרסום- בעזרת השיווק הדיגיטלי אפשר לחסוך בעלויות הפרסום של המוצר או העסק. השיווק ברשת נותן פתרונות זולים יותר מאשר פרסומות בטלוויזיה, רדיו או שלטי חוצות. בנוסף, הוא מאפשר לך למקד את הפרסום בקהל יעד ספציפי ולשלוט בעלויות הפרסום לפי החלטת המפרסם. אפשרויות לאמצעי פרסום מתקדמים- אמצעי תקשורת אחרים מגבילים מאוד את האפשרויות הויזואליות והעיצוב בהם ניתן לעשות שימוש. מצד שני, שיווק דיגיטלי נותן שימוש רחב באמצעים כמו אנימציה או שימוש בהודעות מושכות עין בהמון פלטפורמות אפשריות. התרחבות לשווקים בינלאומיים- הגלובליזציה חייבת להודות להתרחבות השימוש ברשת בעולם כולו. השיווק הדיגיטלי מאפשר לשווק את המוצר או העסק לא רק למדינה שבה אתה נמצא, אלא לכל העולם בפלטפורמות בינלאומיות, דבר שלא היה מתאפשר לפני שנים אחדות. אחרי שהבנו כיצד העולם הדיגיטלי הוא מתקדם וחשוב וכמה נגיף הקורונה מפחיד ומשתק, נוצרת תוצאה שהקורונה דווקא תורמת לעולם השיווק הדיגיטלי. ההשפעה שיש לנגיף הקורונה על השיווק הדיגיטלי מתחילה מזה שהמוני אנשים לא הולכו לעבודה וכמעט לא יצרו קשרים חברתיים וכלכליים באופן פרונטלי. אם זה לצורך הגעה למשרד העבודה שלהם, או כמעט לכל מקום שהוא מוגדר כלא חיוני. רוב האנשים במדינה נשארו בבתים במשך ימים ואפילו שבועות, ובמיוחד בזמנים כאלו ניתן לשים לב בגידול זמן השהות בפלטפורמות כדוגמת פייסבוק או יוטיוב. ישנם עסקים רבים בארץ ובעולם שיכולים להפיק בצורה מסוימת תועלת מהמצב לפחות בפן השיווקי. העסקים בתקופה הזאת יתחלקו לאלו שישבו בבית ללא מעש בגלל ש"זה המצב", ויש את אלו שינסו להפיק תועלת. כמובן שלא כולם יכולים להפיק תועלת מסוימת מהמצב אך יש לא מעט עסקים שכן יכולים בעבודה בשיווק העסק או המוצר.

דיברנו על כך שישנם יתרונות רבים לשיווק הדיגיטלי. בעקבות המצב הלא יציב לא מעט צרכנים מעדיפים לצאת פחות החוצה, ורוכשים את מוצריהם באופן מקוון. יחד עם זאת, עסקים רבים מזהים את הצורך של האנשים לבצע את הקניות בצורה לא פרונטלית, ופונים לפלטפורמות שבהן יוכלו לפרסם את מוצריהם. לדוגמא באתר האינטרנט של "ישראל היום" התפרסמה כתבה שיווקית המפרסמת מספר משקים, המוכרים פירות וירקות ונותנים פרטים עליהם כמו "מה מוכרים" "איפה נמצאים" וקצת מילים מפי בעל העסק. בנוסף נפתחה קבוצה בפייסבוק בשם "SHOOCO שוק חקלאים נפגעי קורונה" שבה כל הרוצה יכול לפרסם מוצר מן הצומח כמו: פרחים למיניהם, ירקות ופירות, שמנים ועוד. בתחילתו של משבר הקורונה, כשכלום לא היה ברור נוצר מצב יש שיגידו מוזר, שהעסק הכי יציב היה השליחויות. השליחים מתווכים בין הרצון של הצרכנים לשגרה מסוימת ונוחות לבין העסקים שנמצאים במצב רע מאוד מבחינה כלכלית ומנסים לצמצם נזקים. בעלי מסעדות לדוגמא יכלו להפוך את הנזק מתקופת הקורונה למופחת כאשר ניגשו לשירותי השליחות (כמו תן ביס או וולט) והשתמשו בפלטפורמות השיווק כדי לפרסם את עצמם. בעלי עסקים הבינו שהם יצטרכו להשתמש בשיווק הדיגיטלי כדי להישאר רלוונטים בתקופה המשונה הזאת. כאשר בעלי עסקים שלא היו דיגיטליים לפני המשבר, ורוב לקוחותיהם הגיעו מאמצעי שיווק מאוד בסיסיים כמו: הכרה מפה לאוזן, לוחות מודעות, מגנטים עם מספר הפאלפון ועוד, הבינו שכדי לשרוד את התקופה הם יצטרכו להשתדרג שיווקית. ובפועל כך היה, ראינו לא מעט אנשים שמפרסמים בפעם הראשונה את עסקם באינטרנט, אנשים שילדיהם שקצת יותר בקיעים בעידן הדיגיטלי, עוזרים ומפרסמים את הוריהם במדיות החברתיות, או אפילו פתחו אופציות לבצע את הקניות דרך האינטרנט. ניתן להגיד שהתקופה הזאת גרמה בכח למי שעדיין לא התקדם לבצע התקדמות מסויימת, מכיוון שאם זה לא יקרה העסק פשוט לא ישרוד.

בעזרת הסולידריות החברתית והצורך הצרכני, עסקים שהצליחו לפני המשבר כעת מופצים אצל הקהל הרחב. כך יוצא שגם בעלי העסקים נפתחים למדיה חדשה יעילה ורווחית במיוחד בתקופה הזאת ובכלל, וגם הצרכן יקבל את מבוקשו בזמן שלצאת מן הבית הייתה אופציה פחות עדיפה וכעת פשוט יותר נוחה.


לסיכום, המצב הקשה אינו איפשר וכאת מאפשר במיוחד לעסקים הקטנים להפיק תועלת יותר מאשר הפסד, אבל מה שהוא כן גורם זה קידום של בעלי העסקים בעיקר הקטנים, לקדמה והבנה שגם בלי קשר לקורונה יש משקל עצום בין השיווק הדיגיטלי להצלחת העסק. הרבה אנשים הבינו שאפשר לעבוד גם אחרת או שאפשר לעבוד גם בדרכים אחרות ממה שהיו עובדים עד עכשיו. אם החנות בגדים השכונתית בשכונה שעד כה היו לה לקוחות קבועים הבינה שבתקופה הזאת היא יכולה לנסות ולשווק את עצמה ולהשתמש באינטרנט כדי להתקיים, תעשה זאת גם לאחר תקופת הקורונה, בכדי להגדיל את החשיפה למוצרים ולהתאים את עצמה לקדמה בעולם. כך גם הלקוח ירוויח מוצרים חדשים שאולי לא הכיר וגם בעל העסק יוכל להנות מלקוחות חדשים ולהגדיל את היקף הכנסתו.




רשתות חברתיות

מנהל מדיה חברתית וירטואלית של עורכי דין, רואי חשבון וסוכני ביטוח

Designed & Build  by Studio Reut Tucker